2012

Som sagt i förra inlägget så skulle jag skriva lite om filmen 2012 här. Så för er som ännu inte sett den så varnar jag för SPOILERS! Notera också att jag ÄLSKAR katastrof/domedags-filmer så jag kunde inte göra annat än att älska 2012.

Handlingen i kort är baserad på den riktiga teorin om att jorden verkligen kommer gå under 2012 för att maya folkets kalender tar slut då, och av några andra anledningar som visar på det. Så filmen börjar vid år 2009 och sen så får vi se några korta snuttar ända upp till år 2012 och först då så får man bekanta sig med huvudpersonerna som man ska följa resten av filmen. Det är Jackson Curtis ( John Cusack ) som skiljts från sin fru med två barn och hon har hittat en annan. Men dom försöker ändå fortfarande spendera tid med barnen i alla fall. Och det är på en camping med barnen Noah och Lilly som han börjar misstänka vad som skall komma. Och resten av filmen handlar om hur hans familj tillsammans försöker överleva och ta sig till regeringens överlevnads skepp. Där egentligen bara dom kända och rika får ta plats.


Regissören Roland Emmerich ligger ju bakom en massa katastrof filmer, bland annat "Indepedence Day" och "The Day After Tomorrow" och nu 2012, så det var inget nytt för honom men enligt mig så är 2012 lätt bäst av dom. Det kan ju bero mycket på effekterna men jag skulle säga att den här kombinationen gjorde filmen:


Effekterna
Skådespelarna
Spänningen


Effekterna var SJUKA då man bland annat fick se städer rasa samman underifrån, gigantiska vulkanutbrott och flodvågor som översvämmade städer och bergstoppar. Kollade några behind the scenes filmer på youtube igår och fick veta att i stort sett ALLA av katastroferna är datagjorda och ser ändå otroligt verkliga ut. Det enda som typ är riktigt då dom tex. kör igenom Los Angeles som rasar samman är skådespelarna i bilen framför en greenscreen.




Sen så var ju skådespelarna minst lika bra också. John Cusack i huvudrollen och en massa andra okända ( för mig ) fast bra skådespelare. Hahah en av dom bästa var ju det ryska fettot! Man hade ju en förväntning om att inte hinna lära känna karaktärerna nog bra innan allt började men det funkade faktiskt rätt så bra.




Sen till spänningen! Det var länge sen jag såg en film som är så tight som denna. Introduceringen som var... ca30 minuter eller nått sånt byggde upp spänningen. Och filmen är ju två timmar och 30 minuter lång! Så när världen väl började gå under så kastades man rakt in i NON-STOP ACTION ända tills slutet! Fanns knappt nån tid att andas under två timmar som man inte ville skulle ta slut! OH - MY - GAWD!



Sen slutet på filmen kan man ju tycka lite olika om... hade kanske varit coolare om jorden verkligen gick under och Afrika inte stod kvar för dom överlevande i regeringens superskepp att sticka till. Men det blev ett klassiskt "lyckligt" slut där familjen blev fyra igen. Lyckligt med "kaninöron" för att större delen av jorden dog ju trots allt.

Så en sammanfattning på det här inlägget som helt oväntat blev en fet recension av nått slag är att den här filmen är den bästa jag sett på länge och det är nog därför som jag skrev allt det här. HAH jag älskar typ filmen för mycke men ni får tycka vad ni vill för så äre! Nu är det att köpa DVD'n då den kommer ut som gäller.. och att med spänning invänta år 2012 på riktigt! Hahah nämen jag tror inte på det, men man vet aldrig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0